Wednesday, February 20, 2013

ujian~

Assalamualaikum...syukur..masih diberi kesempatan untuk mencoretkan sebhagian drp pahit manis kehidupan dibumi Allah S.W.T. yg bersifat sementara ini.. AlHAMDULILLAH.. :')


UJIAN...??? Ape yg kite semua faham dengan UJIAN?? ni bkn ujian kat skolah tu yer...bukan ujian kat u jugak..n bukn ujian yg korg ambik untuk lulus lesen L tu ha.. :P huhu.. gurau je..
hem.. kite sume thu kn yg ujian nie salah satu drp cara Allah uji Hamba2-Nya dlm perbagai cara mengikut kemampuan hamba-Nya..tp kite xsedar pun kn yg kite ni lansung xbersyukur dgn hidup nie..malah mudah mengeluh dgn tiap ujian yg Dia bg.. ingt..ujian tu yg menjadikan kite sebagai hamba-Nya kuat dan makin dekat dengan-Nya..jadi ucap lah Alhamdulillah... :')

hem..mcm diri aku jugak..terlalu byk ujian yg Allah berikan pada aku dan org2 yang aku sygi hari nie..terlalu..kadang tertnya2 knp aku??kenapa aku n org2 yang aku sygi yg msti lalui semua ujian nie?? :'(
kenapa boleh kluar pertnyaan mcm tu??sebabnya kurg iman dalam dada..sebabnye kadang2 kite akn rasa kekuatan dlm diri itu hilang seketika tika kita terlalu sedih dan rasa xmampu untuk menghadapi ujian yg kite rasa terlalu berat untuk kite tmpuh dlm hidup nie..tp mcm aku ckp td.. Allah xkn sesekali menguji hamba-Nya dgn ujian yg berat diluar kemampuan hamba-Nya.. Allahurabbi...:'(
baiknye Allah dgn kite kan..tp kite lansung xpernah sedar perkara tu bile kite lemah..sedangkan kite tahu tempat yg paling tepat untuk kite mendptkn kekuatan dlm diri itu hnyalah dalam sujud kepada-Nya..ALLAHUAKBAR! :'(
sedih sngt..sedih sngt bile dlm sujud kepada-Nya baru kite sedar yg terlalu byk dosa yg kite lakukan kat ats dunia kan..bile susah baru ingt akn Sang Pencipta..Allahurabbi..ampunkan daku Ya Allah.. ampunkan kami..kami hmba-MU yg hina... :'(

maafkn kami semua sesama muslim kerana lalai..lalai dgn kehidupan duniawi.. Allahuakbar..!:'(
 kadang2 bile kite ingat Allah..kite renung semula ape yg jd..muhasabh diri semula..ingat semua dosa2 kite..kite pasti sedar betapa hinanye kite kn..:'(
semua yg terjadi pasti ade hikmah kan...aku lalui ujian yg same selama beberapa hari nie..bile solat td,aku terfikir kenapa bnde remeh boleh jd besar,dan kenapa aku mudah  rasa lemah dgn ujian yg kecil nie, sedangkn ramai lagi kat luar sana yg Allah uji mereka dgn ujian yg lebih dasyat,tp dyeorg kuat..dyeorg xmengalah untuk makin kuat hadapinye dgn kekuatan yang Allah bg...Allahuakbar..lemahnye aku Ya Allah.. :'(
ampunni la hamba-Mu ini Ya Allah.. berikan aku dan org2 yg aku sygi kekuatan-Mu Ya Allah.. sesungguhnye kami amat memerlukannye..amin.. :'(
selesai solat hati rasa ringan..rasa lapang..kerana ape??sebab dapat mengadu..sesungguhnye Dia adalah sebaik2 tempat untuk kite mengadu dalam sujud.. :'(
syukur..Alhamdulillah..masih diberi kesempatan untuk muhasabah diri..dan memperbaiki diri untuk menjadi lebih baik dan selesaikn ujian-Mu ini dgn cara yg baik..insyaallah.. Alhamdulillah.. :')










note:Allah xkan uji hamba-Nya dgn ujian yg berat melainkn hamba-Nya mampu untuk hadapinya..insyaallah.. JANJI ALLAH ITU PASTI... SYUKRAN~ :')



No comments:

Post a Comment